gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Sumatra - Medan

reis terug  

Medan

Medan is de hoofdstad van de provincie Noord-Sumatra. Tegenwoordig is de stad het centrum van de rubbercultuur en van het beroemde tabakgebied van Deli. Medan is een modern aangelegde stad met brede straten. Net als vrijwel alle andere Indonesische steden geeft ze de indruk elk moment uit haar voegen te barsten en is de verkeerschaos alom. Vooral de motorfietsen met zijspan, de zogenaamde betjak motor zorgen voor een hoge graad van luchtverontreiniging. Dit is de manier om je in Medan te verplaatsen, alhoewel je al zittende in het bakkie het idee hebt in scherpe bochten los te komen van de fiets zelf. Voor de doorbraak van het gemotoriseerde verkeer was Medan een prettige stad om in te wonen, met brede straten en een rijke architectuur. Ondanks de huidige woningnood, verkeerschaos, gebrekkige rioleringen en een tekort aan voorzieningen zoeken nog jaarlijks vele Sumatranen hun geluk in deze stad.

Geschiedenis

De Deli maatschappij
In 1863 vestigde de Nederlandse planter J. Nienhuys zich in het noord Sumatraanse sultanaat Deli. Op goed geluk plantte hij wat tabak in de streek rond Medan en al spoedig bleek dat de rookwaar er uitstekend gedijde. Nienhuys toonde aan dat dit deel van de archipel uitermate geschikt was voor de verbouw van koloniale gewassen. Aangezien tabak een zeer winstgevend produkt voor de Europese markt bleek te zijn, werden er in vrij korte tijd verschillende tabaksondernemingen opgericht die zich in 1869 verenigden in de Deli-Maatschappij. In 1872 telde Deli 75 Europeanen, merendeels planters van verschillende nationaliteiten. De maatschappij, waarin 21 ondernemingen verenigd waren, werd een van de grootste koloniale cultuurmaatschappijen. Het bedrijf exploiteerde ruim 120.000 hectare en legde zelfs spoorwegen aan om de gewassen te transporteren. Nadat de Nederlanders het sultanaat van Deli bij hun koloniale bezittingen hadden gevoegd begon de explosieve groei van Medan, dat in 1886 de hoofdstad van de regio werd. Rond de eeuwwisseling genoot Deli bekendheid over de hele wereld als de plek waar het beste dekblad voor de sigaar vandaan kwam.
Omdat de exploitatie van tabak bijzonder arbeidsintensief bleek te zijn en het gebied dunbevolkt was, ging de Deli Maatschappij ertoe over Chinese, en later ook Javaanse koelies te ronselen voor de plantages. Deze contractarbeiders, die meestal voor een periode van vijf jaar voor een planter werkten, zaten bijna altijd diep in de schulden. Hierdoor waren veel koelies in de praktijk gedwongen gedurende hun hele leven op de plantage te blijven werken. De in 1880 in werking gestelde Poenale Sanctie, die inhield dat de politie gevluchte koelies moest opsporen en terugbrengen, zorgde ervoor dat slechts weinigen. aan de verstikkende greep van hun bazen konden ontkomen. Nog altijd werken hun kinderen en kleinkinderen op de plantages van Sumatra, en de arbeidsomstandigheden zijn er voor sommigen nauwelijks op vooruit gegaan. Op de stadseconomie van Medan hebben ze, net als in andere grote steden, nauwelijks invloed. Die wordt bepaald door de Chinezen. Toch weten de Noord-Sumatranen, vooral de Mandailing- en Karo-Bataks aardig met hen te concurreren. De Bataks hebben met name een stevig aandeel in het transportwezen en het toerisme.

De Sultan van Deli
Met goedkeuring van de Nederlandse koloniale autoriteiten oefenden de sultans de macht uit over miljoenen onderdanen. De sultans deelden mee in de opbrengsten van de Deli-maatschappij, zodat de Nederlanders verzekerd waren van een trouw bondgenoot. In 1945 kreeg de sultan van Deli hiervoor de rekening gepresenteerd. In dat jaar werd niet alleen hij maar ook de andere sultans van Sumatra, die door het volk als collaborateurs met de Nederlanders werden beschouwd, afgezet, waarbij een groot aantal familieleden werd vermoord. Tegenwoordig heeft de sultan geen politieke macht meer en stelt ook zijn titel weinig meer voor.

Bezienswaardigheden

Maimoon paleis te Medan © Travelmarker ReizenindonesieMasjid Raya
De Masjid Raya, de Grote moskee van Medan dateert uit 1906 en is in Rococo-stijl gebouwd. Bouwmeester was de Amsterdamse architect A.J. Dingemans. Naast het gebouw ligt een grote vijver.

Maimoonpaleis
Een andere bezienswaardigheid is het uit 1888 daterende Maimoon Paleis van de voormalige sultan van Deli. Het paleis, waar de sultan nog altijd met zijn familie woont, is voor het publiek opengesteld.

Maimoon paleis te Medan © Travelmarker ReizenindonesieTe bezichtigen zijn oude foto's van onder andere vroegere sultans in Nederlands officiersuniform, schilderijen, meubelstukken en wapens uit de koloniale periode. De sultanstroon ziet er met zijn mysterieuze baldakijn erboven uit als decorstuk uit een sprookje van Duizend een een nacht. Hij wordt nog altijd gebruikt op Islamitische feestdagen, wanneer de hoge pieten van Medan op audiëntie komen bij de sultan.

Koloniale gebouwen
De vele oude koloniale gebouwen van Medan, waarvan de meeste in Amsterdamse school-stijl, herinneren aan de tijd van de Nederlandse planters. De grootste concentratie handelsgebouwen uit het koloniale tijdperk ligt langs de Lapangan Merdeka, het oude plein uit de koloniale periode en Jalan Jendral A. Yani. Het oude Deli hoofdkantoor bestaat nog, maar is wat bouwvallig en bevindt zich schuin achter het Darma Deli Hotel. Ook bevindt zich het voormalig kantoor van de HVA (Handelsvereniging Amsterdam) in Medan. Deze maatschappij beheerde met name rubberplantages in het gebied. Dit fraaie gebouw, dat tegenwoordig het opschrift Perkebunan IX boven de toegangspoort draagt, is in 1869 door de Nederlandse planter Nienhuys gebouwd. Tegenwoordig huisvest het oude kantoor een landbouwkundig instituut.

Goed bewaard gebleven zijn ook het hoofdpostkantoor, de vroegere Witte societeit (nu de Bank Negara), de estate offices of Harrison & Crosfields (nu P.T. London Sumatra) en Hotel de Boer (nu het Natour Dharma Deli Hotel). Het laatste hotel was voor de planters een belangrijke plek. Tijdens de tweemaandelijkse hari besar (grote dag), de vrije dag die volgde op de betaaldag van de koelies, kwamen de planters hier samen om te rijsttafelen en nieuwtjes uit te wisselen. Het afreageren van het tweeweekse isolement op de plantage schijnt er af en toe ruig aan toe gegaan te zijn. De Immanuel kerk uit 1921 ligt langs de Jalan Diponegoro. De protestantse kerk is een fraai voorbeeld van art-deco architectuur.

Vihara Gunung Timur
Indonesies grootste Chinese tempel, de Vihara Gunung Timur, ligt aan de Jalan Hang Tua. In de tempel bidden Taoisten en Boeddhisten. Men gelooft dat er zoveel kracht van het binnenste van de tempel uitgaat dat foto's ervan gedoemd zijn te mislukken. Dit is niet te testen, want fotograferen is in het binnenste van de tempel verboden. De Boeddhisten van de stad hebben nog een tempel; de Vihara Borobudur, gelegen naast het Danau Toba Hotel.

Dierentuin
De stad heeft ook een dierentuin, de Taman Margasatwa, die verschillende Sumatraanse diersoorten huisvest. Geen echte aanrader voor dierenvrienden. De dieren leven hier net als in de overige dierentuinen van Indonesië onder erbarmelijke omstandigheden.

Bukit Kubu Museum
Om een indruk te krijgen van de verschillende Sumatraanse stammen en hun leefgewoontes moet je een bezoek brengen aan het Bukit Kubu museum.

Het oude Fort
Verder loont het ook de moeite een bezoek te brengen aan het oude fort uit 1873, waarin het stadsgarnizoen gelegerd was.

Restaurants

Een 'must' in Medan is de straatmarkt in Jalan Selat Panjang. Daarnaast moet je natuurlijk ook in het oud-koloniale Tip Top restaurant (Jl. Jend. A. Yani 92) zijn geweest. Het restaurant heeft een terras aan de straat, een zeldzaamheid in Indonesië. De beste keuze is hier misschien niet de Europese maar Sumatraanse Padang keuken. In het restaurant kan `Home Country Direct' gebeld worden (Collect Call).

Transport van en naar Medan

Per vliegtuig
Het eerste contact met Indonesische bodem is voor velen Polonia, het internationale vliegveld van Medan. Voor de aankomsthal staan moderne fonteinen in de vorm van vliegtuigen. Vanaf Medan worden dagelijks eveneens een groot aantal binnenlandse vluchten uitgevoerd. Vanzelfsprekend kun je hiervandaan naar Padang, Jakarta en verder vliegen.

Per boot
Belawan is de haven van Medan. Hiervandaan vertrekken de passagiersschepen van Pelni naar alle windstreken. Tot 1921 was de haven van Belawan alleen voor schepen van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij bevaarbaar. In dat jaar werd de toegangsgeul uitgediept en was de `Rembrandt' van de Stoomvaart mij. Nederland de eerste mailboot die de haven aandeed. Dit tot opluchting van de planters van Deli, die tot die tijd behoorlijk geisoleerd waren geweest. In 1923 was er al een wekelijkse verbinding met Nederland en Java. Met het openen van geregelde luchtdiensten op Medan door de KLM en de KNILM in 1930 werd het gebied voorgoed uit haar isolement gehaald.

Reisverslagen over Medan

Lees hier wat andere reizigers in Medan hebben beleefd!

Bezoek Medan met Travelmarker Reizen

Bezoek Medan tijdens een zeer bijzondere vakantie met privé-chauffeur van Travelmarker Reizen.

Hotels in Medan

Hotelopia biedt goedkope hotels in Medan.

Van Medan naar Brastagi en het Tobameer

De mooiste route naar het Tobameer loopt over Brastagi. De route Medan - Brastagi - Kaban djahe - Tobameer werd in 1907 in gebruik genomen. Toen lukte het een aantal Spijker-automobielen met hulp van honderden koelies vanaf Medan Kaban Djahe te bereiken.

Rambutan © Travelmarker ReizenindonesieLangs de weg naar Brastagi staan kraampjes waar de vruchten van het seizoen verkocht worden. Durians, mangistans en rambutans die samengebonden worden tot ruige felrode bossen. Dit soort kraampjes lenen zich uitstekend om kennis te maken met de exotische vruchten van het eiland. Stop niet bij de kraampjes waar allerlei diersoorten aan de ketting liggen. Oorspronkelijk werden daar enkel vliegende honden verkocht (deze kalongs, zoals de Indonesiërs ze noemen, worden gegeten), maar door het grote aantal toeristen dat hier onderweg een stop maakt heeft men allerlei zeldzame dieren gevangen die tegen betaling gefotografeerd mogen worden. Doe dit niet, want zo werk je mee aan een hoop onnodig dierenleed.

.

Bestel 'n vliegticket, hotelkamer en nog veel meer via Travelmarker

Zoek een voordelige
naar menu tipsvliegticket
naar menu tipslastminute
naar menu tipsreisverzekering

naar menu tipshotelkamer
naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met Travelmarker Reizen !
naar beginpagina landeninfonaar beginpagina land
 klimaat
 geografie
 flora &  fauna
 geschiedenis
 bevolking
 cultuur
 evenementen
 taal
 transport
 accommodatie
 culinair
 communicatie
 individuele rondreizen
 bouwstenen
 groepsreizen
 activiteiten
 praktische tips
 bezienswaardigheden
klik hier om naar een ander land te gaan

Stel zelf jouw reis naar Indonesië samen !



boek een individuele rondreis bij TMreizen

   

                  

© 2014 www.travelmarker.nl