gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Kanovaren & Kajakken

Tips voor kanovaarders

Welke kano ?

De keuzo voor een kano hangt vooral af van waar je gaat varen en wat je aan gewicht meeneemt. De 'ideale' all-round toerkano heeft een stabiliteit waarmee je je in alle voorkomende omstandigheden zeker kunt voelen zonder te groot te zijn. Hij moet gemakkelijk op koers te houden zijn bij alle (harde) wind- en golfrichtingen en moet voldoende handelbaar zijn bij krappe bochten. Voor veel tandemvaarders is 4.5 m tot circa 5 m een prima lengte voor een toerkano. Boten langer dan 5 meter zijn alleen maar handig als je meer dan 200 kg belading aan boord hebt. Als solo toerkanovaarder zal je wat lengte betreft goed af zijn met een lengte tot circa 4.5 m. Wanneer je amper of nooit met hoge snelheden vaart, heeft het weinig zin om een lange, zogenaamd snelle kano aan te schaffen, die bij normale snelheden en lagere slagtempo's lastiger vaart. Een spatzeil is niet echt noodzakelijk bij een open kano, tenzij je met extreme situaties op het water te maken krijgt. Op wildwater functioneren grote luchtzakken in je kano echter beter. De actieve vaarprestaties (snelheid, wendbaarheid) van vouwboten zijn iets minder ten opzichte van stijve(re) constructies. Stabiliteit en droog varen zijn door de veerkrachtige flexibiliteit daarentegen groter.

Kijk voordat je een dure kano koopt eerst of kanovaren wat voor je is in een natuurgebied bij je in de buurt. Kanovaren is geen gemakkelijke sport, zeker wanneer je nog weinig conditie en techniek hebt.

Bagage

Wanneer er risico van en bij omslaan is, is het verstandig om alle bagage aan elkaar te binden met een lijn van drijvend materiaal die wat langer is dan de lengte van de kano en minimaal 0.6 cm dik. Maak de lijn aan een dwarsstang van de kano vast met een slipsteek die je ook onder spanning zo weer lostrekt. Pak bagage in de kano zo compact mogelijk, bijvoorbeeld in grote waterdichte tonnen of in 'overdraag-rugzakken'. In de meeste gevallen zal bagage dan van zichzelf drijven.

Je houding

Zittend kun je langer harder varen dan knielend. Maar vooral wanneer je vrij laag zit, vraagt zittend peddelen veel meer aandacht voor een juiste peddelhouding dan knielend peddelen. Geknield varen kan knieblessuren opleveren, vooral wanneer je hard peddelt.

Techniek

Maak je voorwaartse slag zo lang mogelijk als zinvol met een zo hoog mogelijk slagtempo als nodig. De juiste peddellengte en bladgrootte spelen daar een belangrijke rol bij (lat je hier bij aankoop over adviseren). In ieder geval is een voorwaartse slag waar zo min mogelijk koerscorrectie bij nodig is belangrijk, met daarna een snelle terughaal. Want daar is de meeste (tijd)winst mee te behalen.
In een tandemkano zorgt de boegvaarder voor het voorgedeelte en de hekvaarder voor het achtergedeelte van de kano. Daarbij bepaalt de boegvaarder het slagtempo en zet meestal de beweging van manoeuvres in, wat de hekvaarder volgt en ondersteunt.

Kano versus Kajak

Als de rompvorm precies gelijk is, zal een kano minder snel vooruitkomen dan een kayak omdat de voortbeweging met een enkelbladige peddel een lager rendement heeft dan een dubbelbladige peddel. Als je goed kunt peddelen is dit verschil overigens niet zo groot. Kanovaren wordt vaak als gemakkelijker beschouwd omdat veel kano's stabieler zijn dan nodig voor alleen het varen op zich, zodat je minder snel omslaat. Als het echter gaat om vooruitgaan, met name bij zij- en tegenwind; manoeuvreren, met name op stromend water; en droog varen in golven is de kano, vooral solo varend, een moeilijker vaartuig dan de kajak.
Kanotrektochten waar je vaak kano en bagage moet overdragen gaan beter met een open kano, vooral omdat: bagage in compactere vorm kan worden meegenomen, en het er dus gemakkelijker in- en uitgaat en overdraagt. Een ander pluspunt is dat alle meegenomen spullen tijdens het varen nog goed bereikbaar zijn. Het in- en uitstappen is bij een gebrek aan geschikte wallekanten gemakkelijker met een open kano. Een open kano heeft ook een groter zitcomfort dan een kayak, vooral omdat je afwisselende zit- en knielhoudingen kunt aannemen. Voor lange tochten over groot water is de (zee)kajak echter de betere keuze als toerboot.

bron: xs4all.nl/~dbarends

Boek een kanovakatie

Regel een spotgoedkope kanotocht en biedt mee op van de vele veilingen op Vakantieveilingen.nl!

Doe een cursus voordat je gaat kanovaren / kayakken

SNP Actieve reizen organiseert jaarlijks een groot aantal bruikbare cursussen voor beginners en gevorderden in Canadese kano of kajak. Cursussen op stilstaand en stromend water. Aandacht voor technieken, veiligheid en materiaal.

Reisverzekering

vergelijk verschillende reisverzekeraars

 

.

Bestel 'n vliegticket, hotelkamer en nog veel meer via Travelmarker

Zoek een voordelige
naar menu tipsvliegticket
naar menu tipslastminute
naar menu tipsreisverzekering

naar menu tipshotelkamer
naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !
naar beginpagina activiteiten
 wandelen/trektochten
 bergsport
 fietsen
 paardrijden
 golfen
 duiken
 zeilen
 vissen
 kanovaren
 raften

 skiŽn
 langlaufen
 snowboarden

 overige activiteiten







   

                  

© 2017 www.travelmarker.nl