gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Java - Jakarta

reis terug   reis door

Jakarta, een hectische metropool

Jakarta is een fraai voorbeeld van hoe een metropool eruit komt te zien als je alles op zijn beloop laat. De wildgroei is enorm, alles staat dwars door elkaar heen, bidonvilles naast wolkenkrabbers, huizen staan tot aan de rails, doorgangswegen komen elkaar tegen op hopeloos benauwde kruispunten.
Alhoewel de hoogbouw langs de Jalan Thamrin anders doet vermoeden, is de hoofdstad van de archipel in feite een groot dorp. Wanneer je van de hoofdwegen afwijkt, sta je ineens midden in de kampung. Het is in deze kampungs waar negentig procent van de stadsbevolking woont. De smalle steegjes verschillen nauwelijks van die van de plattelandsdessa. Het is buiten de hoofdstraten dan ook makkelijk verdwalen, de stadsplattegrond biedt in de kampung geen uitkomst meer.
Het ontbreken van een duidelijke visie op planologisch gebied heeft er ook toe geleid dat er geen duidelijk centrum in de stad te herkennen is. Hoewel Medan Merdeka, het vrijheidsplein, het officiële centrum is, is Downtown Jakarta overal en nergens.

Problemen van de hoofdstad

Grote delen van de stad lijken in een dag opgetrokken te zijn, en bieden een troosteloze aanblik. Vooral in de kampongs heersen, doordat men de kanalen als toilet, mandi en wasplaats gebruikt, onhygiŽnische toestanden. Miljoenen mensen moeten het zonder goede riolering stellen. Daarnaast moet er voor drinkwater steeds dieper gepompt worden, waardoor het niveau van het grondwater snel daalt. Daardoor begint brak zeewater binnen te stromen, zodat het gevaar bestaat dat het grondwater straks ondrinkbaar is. Ook de enorme afvalhoop die dagelijks in Jakarta geproduceerd wordt vormt een probleem. Slechts tweederde van dit vuil wordt afgevoerd, de rest hoopt zich op in en om de huizen en in de kanalen.

Big Durian

Veel van de eens prachtige koloniale gebouwen verkeren in staat van verval, en het zal dan niet vreemd zijn dat de stad geen toeristische trekpleister is. De meeste toeristen houden chaotisch Jakarta na het bezichtigen van de Sunda Kelapa en de oude Kota dan ook voor gezien. Toch heeft de stad vergeleken bij de andere Indonesische steden veel te bieden, vooral voor de mensen die haar beter kennen. Jakarta wordt dan ook wel the Big Durian genoemd, je gaat er van watertanden of ervan over je nek.

Accommodatie

Jakarta heeft qua hotels voor elk wat wils. Lowbudgetaccommodatie vind je in de hotels rond Jln Jaksa in de wijk Kebon Sirih.

Boek een hotel in Jakarta

Via trivago kun je de hotelprijzen in Jakarta van ruim 200 boekingssites direct vergelijken en zo flink besparen op jouw verblijfskosten!

Winkelen

De winkels zijn, zoals overal in IndonesiŽ, ook in de avonduren nog geopend, daar het overdag veel te heet is om boodschappen te doen. Een van de grote winkelwijken van Jakarta is 'Blok M' in de buitenwijken van de stad. Een ander, dichter bij het centrum gelegen winkelcomplex, is de Atrium shoppingmall bij Pasar Senen.

Uitgaan

Tegenover Sarinah bevindt zich een van de betere en ook duurdere bioscopen van de stad. Populaire cafés zijn het hard rock cafe boven Sarinah en de Jaya pub, achter het Jaya gebouw, waar de expats van Jakarta 's avonds hun vertier zoeken (zie Kebon Sirih). De beroemdste / beruchtste disco van de stad is de Tanamur. Hier, maar ook in andere uitgaansgelegenheden van de stad, loop je als man de kans aangesproken te worden door travestieten, door de Jakartanen Wadams genoemd, een afkorting van Wanita Adam.

Transport

Het stadcentrum van Jakarta kent geen spits, het is er bijna de hele dag verstopt. Het verkeer geeft de stad de aanblik van een compleet gekkenhuis. De doorstroom van het verkeer is ver te zoeken en opstoppingen zorgen ervoor dat de smog boven de stad een van de dikste ter wereld is. Afgezien dat wandelen hierdoor een ongezonde bezigheid is, is het ook door het ontbreken van voetpaden vaak een hachelijke onderneming. Op sommige plekken lijkt het nemen van een taxi de enige mogelijkheid om aan de overkant van de straat te komen.

Voor becaks is het centrum van Jakarta tegenwoordig verboden terrein. Toen het verbod in de vorige eeuw werd uitgevaardigd hebben zich ware dramas afgespeeld. Voor veel becakrijders was het centrum het werkterrein, en werd door de maatregel hun broodwinning onmogelijk gemaakt. Daar er geen ander werk voorhanden was overtraden velen het verbod. De regering pakte de overtreders hard aan, becaks werden in beslag genomen en in zee gedumpt. Aangezien becaks gehuurd worden, kwam de becakman niet alleen zonder werk te zitten, maar keek hij ook nog eens tegen een voor zijn begrippen huizenhoge schuld aan (een becak kost ongeveer 70 euro).

De Bajaj

Goedkoop transport binnen het centrum wordt nu verzorgd door de bajaj, een klein oranje koekblik op drie wielen. Een ritje in deze tweepersoons grasmaaier is een belevenis op zich. Belangrijk is van te voren een prijs af te spreken. Voor onervaren afdingers, toeristen dus, kan een ritje in deze rammelkast vaak duurder zijn dan in een airconditioned taxi. De bajaj wordt alleen voor korte afstanden gebruikt en sommige trajecten (Jalan Thamrin) zijn voor hen verboden terrein.

Stadsbussen

Goedkoper als de bajaj is natuurlijk de stadsbus, maar deze is door zijn onmogelijke dienstregeling nauwelijks bruikbaar. Ook binnenin de bussen is het geen pretje, staanplaatsen zijn hangplaatsen en dan nog vaak aan de deurposten. De overvolle bussen zijn ook een geliefd werkterrein van zakkenrollers en groepen criminelen. Er zijn veel meldingen van opengesneden moneybelts en bedreigingen, dus raden we ten zeerste af in de stad van de bus gebruik te maken.

Taxi's

De beste manier om je binnen jakarta te laten vervoeren is de taxi. Daar kleeft natuurlijk wel een prijskaartje aan, maar die is vergeleken bij wat we in Nederland gewend zijn bijzonder laag. Daarbij komt dat de meter enkel loopt als de taxi rijdt, dus in de file staan is gratis. Alle taxi's zijn inmiddels voorzien van een meter. Een enkeling zal je het fantastische aanbod doen de meter uit te laten en je voor een lager bedrag naar de plaats van bestemming te brengen. Laat de meter maar gewoon lopen, want meestal ben je dan als nietwetende toerist goedkoper uit. Let er ook op dat de taxi geen abnormale omwegen maakt, want voor sommige chauffeurs is autorijden de grootste hobby. Vooral chauffeurs die mensen oppikken bij Gambirstation zijn echte haaibaaien. Daarvandaan altijd met de meter aan vertrekken en goed opletten of ze geen omwegen maken.

Stel je eigen reis naar Jakarta samen met Travelmarker Reizen

Stel je eigen reis naar Jakarta samen met de bouwstenen, rondreizen en losse hotelovernachtingen van Travelmarker Reizen

Reisverslagen over Jakarta

Lees hier wat andere reizigers in Jakarta hebben beleefd!

 

.

Bestel 'n vliegticket, hotelkamer en nog veel meer via Travelmarker

Zoek een voordelige
naar menu tipsvliegticket
naar menu tipslastminute
naar menu tipsreisverzekering

naar menu tipshotelkamer
naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !
naar beginpagina landeninfonaar beginpagina land
 klimaat
 geografie
 flora &  fauna
 geschiedenis
 bevolking
 cultuur
 evenementen
 taal
 transport
 accommodatie
 culinair
 communicatie
 individuele rondreizen
 bouwstenen
 groepsreizen
 activiteiten
 praktische tips
 bezienswaardigheden
klik hier om naar een ander land te gaan

Stel zelf jouw reis naar Indonesië samen !

boek een individuele rondreis bij TMreizen



   

                  

© 2019 www.travelmarker.nl