gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Java - de geschiedenis van Jakarta

reis terug  

De geschiedenis van Jakarta

De eerste Europeanen

Waarschijnlijk is het mondingsgebied van de Ciliwung rivier al reeds duizenden jaren bewoond geweest. De haven die hier aan het eind van de 15e eeuw lag, heette Sunda Kelapa en was de haven van het Hindoe-koninkrijk Pajajaran.
De Portugezen waren de eerste Europeanen die aanmeerden te Sunda Kelapa. Met het koninkrijk sloten de Portugezen in 1522 een verdrag om hun handel vanuit Malakka veilig te stellen. Ze mochten een fort bouwen ter controle van de peperhandel. Na de verovering van het portugese fort van Sunda Kelapa door de islamitische prins Fatahillah uit het koninkrijk Banten op 22 juni 1527 ging de vesting Djajakerta (overwinning) heten. Deze datum wordt nog altijd gevierd als stichtingsdatum van de stad. Later is de huidige stadsnaam hiervan afgeleid, want de Portugezen verbasterden Djajakarta tot Yacatra.

VOC-schipDe komst van de Nederlanders

Toen de Nederlanders in 1598 aankwamen opereerden ze in eerste instantie vanuit Banten. Pieter Both, de eerste gouverneur-generaal van de in 1602 opgerichte VOC, liet op een stuk grond bij de riviermonding met toestemming van de plaatselijke vorst een kantoor bouwen, waar een posthouder de zaken waarnam. In de loop der jaren werd het kantoor meermaals verbouwd en van wachttorens en dikke muren voorzien, zodat er uiteindelijk een kasteel overbleef.

Jan Pieterszoon Coen
Toen de Nederlanders hun macht in de Indonesische archipel begonnen uit te breiden, ontstond behoefte aan een centraal gelegen bestruurscentrum. Gouverneur-generaal Coen koos Djajakarta als de centrum voor de handel van de VOC in Azië. Coen kon pas na een verbitterde strijd beslag leggen op zijn keuze. Met hulp van de Engelsen viel prins Sriwijaya de Nederlanders aan. Dankzij versterkingen vanuit de Molukken slaagde Coen erin de stad tot de grond toe af te branden. In 1619 nam hij de vesting definitief in, waarna ze Batavia, naar de oude germaanse stam der Batavieren, ging heten.

Antieke kaart van BataviaBatavia wordt metropool
Na een onsuccesvolle belegering in 1628/29 door sultan Agung van het midden-Javaanse Mataram, konden de Hollanders de vruchten plukken van hun strategisch gelegen aanwinst. In een rap tempo ontwikkelde de kleine vesting zich tot de metropool van Nederlands-Indië. Een haven werd aangelegd en talloze typische nederlandse bakstenen huizen verrezen rond het `Kasteel'; het nieuwe fort. Kanalen werden gegraven om aan het verre Nederland te herinneren. De Ciliwung werd omgedoopt tot Molenvliet. De landgoederen, de zogenaamde 'thuynen', langs Molenvliet waren exacte replica's van die in het vaderland.

Het stadhuis van BataviaNa de hollandse overname breidde de stad zich langzaam naar het zuiden uit. Al in 1678 was er sprake van 'oud' Batavia en de 'zuider-voorstad'. Batavia wist als entrepothaven de vruchten te plukken van de handel in peper, kruidnagel. nootmuskaat, suiker, thee, rijst, hout, textiel, en porcelein. De bedrijvigheid lokte talloze Chineze ondernemers aan, die zich snel als handelslieden, bankiers, scheepsbouwers, en konstrukteurs omhoog werkten.
Na 1700 echter kreeg de stad een aantal zware tegenslagen te verduren. Naast dat de marktprijzen daalden, braken ook epidimieen uit. De oude stad achter het kasteel van Batavia lag in een ongezonde moerassige kuststreek, en werd door het hoge sterftecijfer ook wel 'het graf der Hollanders' genoemd. Cholera, typhus, en vooral malaria maakten duizenden slachtoffers. De door de Nederlanders gegraven kanalen zorgden ervoor dat de malariamuskiet niets in de weg werd gelegd. De rampzalige massamoord op de Chinezen in 1740 had een reeks oorlogen tot gevolg die de handel grotendeels lam legde.

Willem Daendels
Een andere factor die Batavia als handelshaven in diskrediet bracht was de ongekende corruptie binnen de VOC. Het was dan ook Willem Daendels die de stad in het begin van de 19de eeuw de face-lift gaf die ze zo hard nodig had. Hij liet de oude stad en het kasteel met de grond gelijk maken. Het puin ervan werd gebruikt voor de bouw van de nieuwe stad. Deze kwam verder naar het zuiden te liggen, rond wat nu de Medan Merdeka en de Lapagan Banteng is.
In 1809 werden de regeringskantoren uit de ongezonde benedenstad verplaatst naar een nieuw gebouw in de wijk Weltevreden. Weltevreden dankte zijn naam aan een landgoed van een gouverneur-generaal uit de eeuw ervoor. Tot de inval van de Japanners was het departement van financiën van het Nederlands-Indische gouvernement hier gevestigd. Nu is het dat nog steeds, maar dan van de Republiek Indonesië. Het standbeeld van Coen is echter verdwenen.
Daendels slaagde er inderdaad in Batavia een nieuw uiterlijk te geven. Langs brede boulevards werden prachtige koloniale gebouwen in de Franse Empire en de Neo-Klassieke stijl opgetrokken. Het cultuurstelsel, dat de oude VOC vervangen had, hielp de kolonies -en dus ook Batavia- er weer bovenop, en aan het einde van de 19e eeuw deed de stad in niets onder voor de hoofdsteden van Europa. Ook de opening van het Suezkanaal in 1869 zorgde voor een explosieve groei van het handelsvolume en dus voor meer welvaart voor de stad. In 1876 werd te Tanjung Priok een nieuwe haven gebouwd.

Jakarta na de koloniale periode

Tijdens de Japanse bezetting kreeg de stad haar huidige naam, en veranderde ze van een Hollandse stad met 200.000 inwoners in een Indonesische stad met een bevolking van meerdere miljoenen. Het was te Jakarta dat op 17 augustus 1945 de onafhankelijkheid van Indonesie werd uitgeroepen. Jakarta zou de hoofdstad van de nieuwe republiek worden. Na de wording van de republiek Indonesië zette de groei van de stad zich voort, en vermenigvuldigde de bevolking zich in rap tempo.

Bezoek Jakarta met Travelmarker Reizen

Bezoek Jakarta tijdens een zeer bijzondere vakantie met privé-chauffeur van Travelmarker Reizen.

Hotels

Via trivago kun je de hotelprijzen in Jakarta van ruim 200 boekingssites direct vergelijken en zo flink besparen op jouw verblijfskosten!

reis terug  
.

Bestel 'n vliegticket, hotelkamer en nog veel meer via Travelmarker

Zoek een voordelige
naar menu tipsvliegticket
naar menu tipslastminute
naar menu tipsreisverzekering

naar menu tipshotelkamer
naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !
naar beginpagina landeninfonaar beginpagina land
 klimaat
 geografie
 flora &  fauna
 geschiedenis
 bevolking
 cultuur
 evenementen
 taal
 transport
 accommodatie
 culinair
 communicatie
 individuele rondreizen
 bouwstenen
 groepsreizen
 activiteiten
 praktische tips
 bezienswaardigheden
klik hier om naar een ander land te gaan

Stel zelf jouw reis naar Indonesië samen !



   

                  

© 2019 www.travelmarker.nl