gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Gezondheid - Wintersport

reis terug  

Gezondheid tijdens de wintersport

Voorkomen van blessures

skiën in Turkije © Travelmarker ReizenOngeoefend het kantoor voor de skipiste inruilen kan gemakkelijk leiden tot overbelasting of -erger nog- een ongeluk. Bouw dus voor vertrek geleidelijk je conditie op, waarbij je vooral moet letten op een specifieke voorbereiding van de beenspieren, die het het zwaarst te verduren zullen gaan krijgen tijdens het skin.
Ga joggen, fietsen of zwemmen en drijf je inspanningen vooral niet te snel op. Oefen indien mogelijk op een kunstpiste, ook handig om nieuw skimateriaal te testen. Haal advies bij een sportschool of via relevante sites op het internet.
Begin uiteindelijk elke dag op de skipiste met een opwarming van 5 10 minuten, en sluit de dag af met een 'cooling down' van een paar minuten

Zonnebrand

Een wintersportvakantie verschilt niet veel van de zomervakantie voor wat betreft het voorkomen van zonnebrand. Sneeuw reflecteert net als een zandstrand en wateroppervlak zonnestralen. Wel is het zo dat op grote hoogte de UV-straling sterker is, en ook aanwezig is wanneer de zon zich niet laat zien.
Een verschil met een zomervakantie is ook dat de bleke winterhuid plotsklaps blootgesteld wordt aan de zon, en dat vrijwel niemand op het midden van de dag de skipiste verlaat om de schaduw op te zoeken. Het zal duidelijk zijn dat je je huid dus goed moet beschermen met minimaal een protectiefactor 20 (UVB-protectie). Smeer om de 2 uur opnieuw. UVB-bescherming is voor een skivakantie het belangrijkst, want dit beschermt tegen verbranding van de huid. UVA-protectie voorkomt veroudering van de huid.
Natuurlijk biedt een hoofddeksel ook extra bescherming tegen verbranding van het gezicht.

Sneeuwblindheid

Sneeuwblindheid treedt op als de ogen te lang aan door de sneeuw gereflecteerd zonlicht worden blootgesteld. UV-stralen veroorzaken dan een ontsteking van het hoornvlies en oogbindvlies. Draag tijdens een wintersportvakantie dus een goede zonnebril met volledige UV-protectie.

Koortsblaasjes

Vooral tijdens een wintersportvakantie worden je lippen schraal en kwetsbaar voor de reflectie van UV-stralen. In combinatie met kou en een verminderde weerstand heb je dan al weer snel last van koortsblaasjes. Smeer je lippen in met vaseline om uitdroging te voorkomen, of -beter nog- met een crme of lippenstift met een zonnefilter. Vraag je apotheker om advies.
Heb je er vaak last van, en herken je de voortekenen, breng dan direct -het liefst nog vr het opkomen van de koortsblaasjes- een virusremmend middel aan als Zovirax of Vectavir. Smeer om de 2 uur. Als je eenmaal koortsblaasjes hebt, kun je ze uitdrogen met crmes met zinksulfaat of zinkoxide, zoals Lipactin of Zinolium. Wacht hier niet te lang mee, want na twee weken kan er bijbesmetting door bacterin plaatsvinden, en moet je arts eraan te pas komen.

Kleding

Hou tijdens een wintersportvakantie je lichaamswarmte binnen en de kou buiten. Het beste doe je dit door kleding in lagen te dragen. Ondergoed moet het transpiratievocht op vangen en door geven aan de volgende laag. Synthetisch ondergoed geniet de voorkeur aangezien katoen nat blijft en het lichaam afkoelt. De tweede laag is een isolatielaag die de lichaamswarmte binnen moet houden. Fleece is licht en droogt vlug en is dus te prefereren boven wol. De buitenste laag moet wind, vocht en kou buiten houden, maar wel transpiratievocht doorlaten. Vooral voor langlaufers is het belangrijk dat ze niet oververhitten, en tegelijk niet overmatig afkoelen tijdens een pauze.

Hoogteproblemen

Echte hoogteziekte komt zelden voor op een wintersportvakantie. Toch kun je vanwege zuurstofgebrek op skipistes boven de 2000 m symptonen van hoogteziekte vertonen: hoofdpijn, een versnelde polsslag, duizeligheid, gebrek aan eetlust, braken, uitputting en onverschilligheid Om dit te voorkomen moet je geleidelijk aan stijgen, en dus niet in een paar uur van zeeniveau naar 4000 meter vliegen. Als de symptomen optreden is het zaak af te dalen.
Sommige mensen kunnen door het hoogteverschil last krijgen van neusbloedingen. Druk dan de neusvleugel minimaal 10 minuten lang tegen het neusbeen aan, en laat je hoofd iets voorover hangen om te voorkomen dat bloed in de keel loopt.

Ga goed verzekerd op wintersportvakantie

Nog steeds gaat veel skirs zonder verzekering op wintersportvakantie. Hoewel botbreuken meestal door een eigen ziektekosten verzekering of het ziekenfonds vergoed worden zijn het vooral de bijkomende kosten als eventueel vervoer met een helikopter van de skipiste of een speciale vlucht naar huis die enorm kunnen oplopen. Juist hiervoor is een goede wintersportverzekering nodig.

Zorg voor een goede reisverzekering

.

naar menu activiteiten activiteiten
Lees hier meer over skivakanties, langlaufen en bergsport

Bestel 'n vliegticket, hotelkamer en nog veel meer via Travelmarker

Zoek een voordelige
naar menu tipsvliegticket
naar menu tipslastminute
naar menu tipsreisverzekering

naar menu tipshotelkamer
naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !
naar beginpagina praktische tips
 handig op vakantie!
 online reserveren
 reisplanning
 budgettips
 cultuurshock
 taal
 bagage
 paspoort & visa
 douane
 communicatie
 geldzaken
 winkelen
 gezondheid
 risico's op reis
 reisverzekeringen
 vrouwen alleen
 reizen met kinderen
 reizen met huisdieren
 fotograferen
 filmen






   

                  

© 2019 www.travelmarker.nl