gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Indonesië - Met de Pelni van Padang naar Jakarta

| Met de boot van Padang naar Jakarta | Hoofdspoelen in Imogiri |

door Peter Moerbeek

Per boot van Padang naar Jakarta (maart 2001)

rupiahbiljet © Travelmarker ReizenDankbaar druk ik de chauffeur een ruime fooi in zijn hand, precies op tijd heeft hij mij weten af te zetten bij de passagierswachtruimte van de haven van Padang, Teluk Bayar. In de wachtkamer zitten nog zo'n honderd aanstaande reisgezellen, ruim bepakt en allen kijken naar de zee. Eigenlijk had de KM Kambuna aan de kade moeten liggen, maar het uitzicht is nog geheel vrij. Mogelijk ligt hij elders? Ik wil het vragen aan iemand van de Pelni, maar er is nergens een beambte van de Pelni te zien, ook de aanstaande uren niet.

Wachten

Een verkoopster en nog wat andere mensen bevestigen echter mijn vermoeden; 'belum datang'. Op mijn ticket staat optimistisch de aankomst tijd van 08.00 uur vermeld, op die van mijn buurman 09.00 uur. Volgens het vaarschema uit 2000 ( 'nog steeds geldig meneer' aldus de mevrouw van het reisbureau) zou de boot om 04.00 uur moeten aankomen en om 10.00 uur vertrekken. Ik ben al blij dat ik geen twee uur van de voren ben gearriveerd ofschoon het pelni-ticket mij dit 'strongly recommend'. Na een uur wachten worden er twee trappen geplaatst op de kade, dat geeft mij en de wachtenden moed; het is duidelijk dat de boot moet gaan komen, en wel hier.
Om 9.00 uur volgt er uit een luidspreker de mededeling dat de boot verlaat uit Nias is vertrokken en pas om 11.00 zal gaan aanmeren. Bij de aanwezigen is eerder opluchting en berusting te bespeuren dan teleurstelling over deze verlate aankomst.

De Kambuna meert inderdaad omstreeks dit tijdstip af, het blijkt een reusachtig schip te zijn, lengte 144 meter, breedte 24 meter. Er kunnen 1600 passagiers mee, waarvan 1100 verdeeld over 4 klassen. 500 passagiers gaan 'economy' mee. De eerste klas heeft 25 hutten.

afvaart van de Pelni © Travelmarker ReizenEmbarkeren

Als de trappen goed staan rennen de kruiers meteen naar boven, de afdalende passagiers negerend. Het is een grote chaos omdat de economy-passagiers ook zo gauw mogelijk naar boven willen om de beste slaapplaatsen (matrasjes) te confisqueren. De backpackers met hun torenhoge rugzakken doen niet onder voor de lokale bevolking, ook zij storten zich in het gewoel en wurmen zich naar boven. Voor de hut-passagier is er geen enkele reden zich te haasten, het is aan te raden te wachten tot alle passagiers het schip hebben verlaten, de trappen zijn smal immers.
Het is handig om de diensten van een kruier te vragen: met koffers of tassen op die smalle trappen gaat wel, maar waarom niet de lokale economie steunen met een paar dollar. Daarbij weet de drager precies waar ik moet zijn (eerste klas: deck 6).

Vertrek

Binnen de veertig minuten keert het schip de wal, de scheepshoorn klinkt overduidelijk, de trap gaat nog even naar beneden voor wat laatkomers, en daar vaart het schip al. Er wordt uitbundig gezwaaid en links en rechts van mij huilen verschillende passagiers. Wie zei dat IndonesiŽrs hun gevoelens niet tonen?

Bij het vertrek is er nog een mooi uitzicht op de vissershaven en op de enorme steenkolenbergen die klaar liggen voor verscheping. Al gauw verdwijnt Padang uit het zicht, maar het schip blijft de kustlijn volgen, steeds blijft Sumatra in het zicht. De zee is rustig, er zijn verschillende keren vliegende vissen te zien.

Bij de conciŽrge-kamer van de eersteklas hutten worden de sleutels overhandigd, een deposit is hiervoor noodzakelijk. De hut is smal, maar ik heb geluk er is een patrijspoort, vele hutten hebben die niet. Er is een zeer kleine smalle badkamer in de hut, zonder warm water en de wc moet met een emmer water worden doorgespoeld. De bedden zien er goed uit. Om een extra laken (er ligt alleen een onderlaken) en een handdoek kan worden gevraagd. WC papier en zeep zijn niet voorradig. Er is TV. Wat kleine kakkerlakken lopen op de rand van de spiegel.
Alle IndonesiŽrs zijn buitengewoon schoon op hun lichaam, en de ene die dat niet is, die blijkt mijn medepassagier te zijn. Een niet te negeren penetrante zweetlucht vult de kleine ruimte en wordt alleen minder als mijn medepassagier op het bed ploft en gaat slapen en dus niet beweegt. Hij blijkt overigens allervriendelijkst te zijn en de volgende ochtend besloot hij te mandiŽn zodat het verblijf in de hut toch nog draaglijk was.

Eersteklas

De eersteklas eet apart van de andere klassen, maar het eten is vrijwel hetzelfde. Het eten is goed en genoeg, maar tijdens mijn reis altijd met rijst. De etenstijden worden omgeroepen en staan ook vermeld op de deur van het restaurant. Mocht het comfort van de eersteklas-hut tegenvallen, dan is een bezoek aan de 'economy' aan te raden, helemaal benedendeks. Hier liggen de passagiers (soms een week als ze bv naar Manado willen) op een matje van 2 vierkante meter met alleen boven een rack voor wat bagage. Er is geen enkele privacy, geen enkele service, maar er zijn badruimtes en men krijgt ook drie maal per dag te eten, echter op een metalen bord in plaats van op porseleinen.

Mooi

Erg fraai en introspectief is de zonsondergang vanaf het schip. Ook de Straat van Sunda die we de volgende dag doorkruisen is boeiend met zijn Anak Krakatau en zicht op Java. De aankomst in de drukke haven van Tanjung Priok is ook spectaculair. Verder valt er behalve veel water en wolken niet veel waar te nemen tijdens de reis. Men kan verblijven in de kantine 'open air', helemaal boven op het achterdek. Hier kunt u koffie en snacks kopen, schaken, tv kijken en genieten van de zee.

oude kaart van jakarta © Travelmarker ReizenAankomst

Ik kon van de cabine gebruik maken tot aan de aankomst in de haven van Jakarta. Bij het de-embarkeren is wederom geduld een schone zaak. De chaos tussen de passagiers die aankomen en verlaten overtreft de chaos in Padang vele malen. Maar na 20 minuten is de rust teruggekeerd en kan er rustig naar beneden gewandeld worden.

Kruiers ( met nummer) zullen je graag helpen je bagage naar beneden te dragen, maar zeg hen te wachten. Je verlaat de kade via een grote (wacht) ruimte waarna er buiten, 50 meter lopen, vele taxi's wachten. Hier staan ook de auto's van halers/wegbrengers. Met weinig bagage is het handig om een 'ojek' (motorfietstaxi) te nemen die je net even buiten het havengebied brengt waar de bussen komen en goedkopere taxi's.

Conclusie

Hou je van de zee, van varen op een schip, kijk je niet op een kakkerlak meer of minder en ook niet op een uurtje wachten, dan is het traject Padang Jakarta in 30 uur een groot genoegen. Het meenemen van een schaakspel, goed boek en een woordenboekje veraangenaamt het verblijf aanzienlijk.

volgende reisverslag

.
naar menu landeninfo landeninfo Indonesië
Hier vind je alles wat je nodig hebt voor een goede voorbereiding voor een reis naar Indonesië; veel praktische reistips, achtergrondinfo en links naar relevante sites over het land.

Stel jouw reis samen met Travelmarker Reizen

bouwstenen, individuele rondreizen, reizen op maat & vliegtickets naar Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Sri Lanka, India, Indonesië, Nepal, Nicaragua, Costa Rica en Madagaskar

Bestel 'n vliegticket, hotelkamer en nog veel meer via Travelmarker

Zoek een voordelige
naar menu tipsvliegticket
naar menu tipslastminute
naar menu tipsreisverzekering

naar menu tipshotelkamer
naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !
naar beginpagina landeninfo
 Europa
 Afrika

 Midden-Oosten

 Azië

 Oceanië

 Midden-Amerika

 Zuid-Amerika


Doe het zelf met Travelmarker Reizen



boek een individuele rondreis bij TMreizen

   

                  

© 2019 www.travelmarker.nl