gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Kenia - Op safari in Masai Mara, Nakuru & Samburu

| Nairobi | Masai Mara, Nakuru & Samburu | Kisumu | Kakamega Forest | Mombasa |
| Diani Beach |

door Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

Op safari (juni 2001)

Het luieren al weer beu, gingen wij in Karen telefonisch op zoek naar een goede aanbieder van safari's, op zoek naar het echte Afrika-gevoel. Die vonden wij bij Savuka safari en travels, een maatschappij die zeer driftig reclame maakt maar ook erg goedkoop is, vergeleken met de anderen.
De volgende dag werden we om half 9 's morgens opgehaald door het safaribusje van onze camping buiten Nairobi (goede service, dan hoefden we tenminste niet die grote, gevaarlijke stad op eigen houtje in).
In Nairobi aangekomen hebben we betaald en konden we in een ander busje overstappen, waar al drie anderen in zaten: een Amerikaans meisje en een stel uit Polen. Geen van allen ging het zelfde doen, de enige overeenkomst waren de eerste drie dagen Masai Mara. De overige 4 dagen zouden wij met z'n tweeŽn zijn. Wij hadden gekozen voor een safari van 8 dagen in meerdere parken, aangezien je dan wat van het land ziet (die parken liggen niet dicht bij elkaar) en je beter de verschillen kunt zien tussen de parken. Dat bleek een goede keuze. Ons programma was: 3 dagen Masai Mara, 1 dag park Nakuru, 1 dag lake Baringo en Bogoria en dan de laatste 3 dagen naar Samburu.

safaribusje © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaDe safari was fantastisch, we hebben ongelofelijk veel dieren gezien. We reden in een wit Nissan mini-busje waarvan het dak omhoog kon, zodat je staand het wild kunt zien. Het is net alsof je in een enorm grote dierentuin rondrijdt.

Masai Mara

leeuw © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaVooral in de Masai Mara was dat gevoel heel sterk, omdat het landschap daar heel open is zodat je van verre al de zebra's, giraffes en olifanten kunt zien staan. Verder hebben we gezien cheeta, jakhals, hyena, vosjes, gazelles, wildebeest, leeuw en nijlpaard.
We hadden gekozen voor een camping-safari, en die was net buiten het park in de Masai Mara. Maar nog wel binnen het Masai Mara gebied, zodat ook daar de apen en gazelles rondlopen.

wandelen © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaOp een middag hebben we gewandeld met de Masai, naar een heuveltop waar je een prachtig uitzicht had op de omgeving. Daar aangekomen vertelde de gids een heel fijn verhaal over een olifant die op exact datzelfde pad liep als waar wij nu liepen, die 2 Britse soldaten had vermoord die op safari waren. De soldaten waren blijkbaar te dichtbij gekomen en de olifant had een kleintje die ze verdedigde. Dat zijn wel de betere verhalen als je daar zelf ook verblijft.

Gelukkig bleef onze ontmoeting met wilde dieren in de camping beperkt tot apen. Ons was verteld dat de camping-safari "basic" zou zijn, met geen warm water en een tent. Die tent bleek een houten hutje met daarbinnen een soort legergroen zeildoek gespannen, met 2 bedden!! Dat is best luxe, in onze eigen tent slapen we op hele dunne matjes. We hadden zelfs een eigen douche en toilet in het hutje, zij het dat er geen warm water is. Maar je wordt nergens zo wakker van als van een koude douche om 6 uur 's morgens (ja ja, je moet vroeg opstaan als je wat wilt zien in Afrika).

Nakuru

Alie © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaHet park Nakuru, waar we alleen naar toe gingen, bleek veel meer groen en parkachtig van opzet, met een enorm meer in het midden met duizenden flamingo's. Hier hebben we witte neushoorns gezien. Op het meer Baringo hebben we een boottochtje gemaakt, waar we een nijlpaardenfamilie dusdanig verstoorden, dat papa-nijlpaard achter ons aan racete. Wij waren vol bewondering dat hij zo snel kon zwemmen, maar het bleek gewoon heel ondiep dus hij rende over de bodem. Gelukkig hadden wij een motorboot. Bij het meer Bogoria zijn geisers en warme bronnen te zien. Daar kwam een enorme stoom vanaf, wat een soort sauna-effect had. Er zat een Indiase familie (er zijn heel veel Indiase mensen in Kenia) lekker van de sauna te genieten.

Samburu

Samburu © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaSamburu is een park dat wat meer naar het noorden ligt, boven Nairobi. Het is hier veel heter, stoffiger en rommeliger dan in de andere parken. Wel veel meer zoals wij ons Afrika eigenlijk voorstelden. Het wild was hier veel moeilijker te zien door de vele struiken en bosjes. Een fantastisch moment was de vechtende olifanten (of spelen, dat was een beetje moeilijk te zien). Ze vechten met hun slurf, en knotsen met de slagtanden tegen elkaar.

vorige reisverslag | volgende reisverslag

naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !