gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Kenia - Kakamega Forest

| Nairobi | Masai Mara, Nakuru & Samburu | Kisumu | Kakamega Forest | Mombasa |
| Diani Beach |

door Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

Kakamega Forest (16 juni 2001)

Het Kakamega Forest is het enige tropische regenwoud in Kenia en ligt in het westen, richting de grens met Uganda. Daar wilden we een paar dagen gaan wandelen. In onze reisgids hadden we een hotel uitgezocht (Rivendell Gardens) met een aantal banda's (kleine hutjes) die nogal duur waren, maar je kon er ook goedkoop kamperen. We hebben onze tent tenslotte niet voor niets meegenomen! Na een telefoontje naar het hotel om te informeren hoe we er precies moesten komen, werd aangeboden door de manager dat hij wel een auto naar Kisumu kon sturen om ons op te halen. Nou, graag !

De tocht zou een uurtje duren. Na anderhalf uur wachten nog geen auto te zien en na twee uur wachten werden we toch echt ongeduldig en hebben we nogmaals het hotel gebeld. De manager wist ook niet wat er aan de hand was, maar raadde ons aan dan toch maar op eigen gelegenheid met het openbaar vervoer te komen.

Op het busstation namen we een zogeheten "matatu", een unieke ervaring in Kenia. Het is een minibusje met volgens Nederlandse standaard 12 zitplaatsen. Maar in Kenia werkt het systeem volgens het principe "er kan er altijd nog eentje bij", dus gaan er minstens 18 personen in en dat kan oplopen tot 24 personen, inclusief kinderen, tassen, onze rugzakken, levende have (kippen), en enorme zakken met fruit of rijst. Wij moesten er eigenlijk wel vreselijk om lachen, maar na langer dan een uur opgepropt te hebben gezeten, vergaat het lachen je wel. Daarbij stopt de matatu overal waar mensen staan, en die vele stops moeten in tijd weer gecompenseerd worden zodat je op de rechte stukken ongelooflijk hard rijdt. Er is door de regering een poging gedaan om dit systeem van de minibusjes te reguleren, maar dat is niet gelukt...
Uiteindelijk kom je dan misselijk van het abrupte stoppen en weer optrekken, de penetrante benzinelucht en totaal verkrampt aan, maar het is wel goedkoop ! Vanaf daar hadden we de keus om een fietstaxi te nemen(een gewone herenfiets waar je dan op een dekje achterop kunt zitten en die mannetjes maar trappen ...) of met een pickup truck richting hotel, dat een beetje uit de bewoonde wereld lag.
Wij kozen toch maar voor de pickup truck. Buiten de grote routes zijn de wegen heel slecht, vaak zandpaden met stenen erin die, als het een beetje regent, veranderen in een grote modderbaan. Al hotsend en botsend in de truck werden we afgezet bij de splitsing, vanwaar het nog 1,5 kilometer lopen was naar het hotel.

bungalow © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaRivendell Gardens

Daar aangekomen bleek dat de auto in Kisumu bij het verkeerde hotel had staan wachten. Helaas...
Verder bleek ook dat het hotel was overgenomen door een broederorde, de brothers of St. Charles Lwanga. De oorspronkelijke eigenaren, een Zweeds stel, waren net een maand geleden vertrokken naar Zweden en hadden het hotel en bijbehorend terrein overgedaan aan de broeders. Zij hadden het plan opgevat om er een soort retreat van te maken voor broeders en zusters, die een beetje bij moeten komen van hun werk. Maar ook toeristen zijn nog steeds welkom, omdat die natuurlijk geld opleveren.

bloem © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaWe werden ontvangen door een ontzettend aardige, nog vrij jonge broeder Solomon, die voorheen met straatkinderen had gewerkt en leraar was op de lokale lagere school. Nu was hij aangesteld op het terrein als farmer, want ze hebben een groentetuin die door de Zweden was opgezet. De oogst is nu bestemd voor het weeshuis dat de broeders hebben opgezet in het dorpje Kakamega.
Het was een heel mooi opgezet huis, met een grote veranda die uitkeek over de bossen en heuvels van het Forest. Heerlijk stil en rustig, ideaal dus voor een rustpauze voor ons en als retreat lijkt het ook zeer geschikt.

's Avonds ontmoetten we dan eindelijk onze chauffeur, die de baas bleek van de broeders. Hij bracht de plaatselijke priester, Benedict, mee en een man in opleiding tot priester, zeg maar een soort hulppriester (we kennen de termen niet, als niet-katholieken).
Met hen hebben we de hele avond heel informatief gesproken, over de situatie in Kenia en hoe we in Nederland omgaan met kwesties als euthanasie en homosexualiteit. Voor ons was het eigenlijk de eerste keer dat we wat meer leerden over de politieke en economische situatie in Kenia, die niet goed is. De president Arap Moi is al 20 jaar aan de macht en is een soort dictator. De regering is corrupt, en verrijkt zichzelf ten koste van de gemiddelde Keniaan. Medische zorg en ziekenhuizen zijn alleen toegankelijk wanneer je geld hebt. En Aids is een zeer grote bedreiging ... Op dit moment is het onder de bevolking in Kenia een taboe om over Aids te praten en dat verslechterd de situatie alleen nog maar.

Wij hebben die avond hutspot gekookt voor de broeders en priester, met een van thuis meegebrachte rookworst. Dat viel zeer in de smaak, tenminste, we werden erom geprezen. Maar misschien waren ze wel gewoon beleefd ...

Wandeling door het regenwoud

Met zijn tweeŽn per fietstaxi naar het beginpunt van het regenwoud. Daar hebben we ongeveer anderhalf uur onder begeleiding van een gids rondgewandeld. Volgens Jan Kees rook de gids naar drank, en dat terwijl het pas 12 uur was ! Ik vond hem ook al wel wat eigenaardig lopen... Maar hij wist wel veel te vertellen over de vele planten en bomen en waar ze voor worden gebruikt (veel medicinale werkingen). Op de terugweg werden we overvallen door een enorme hoosbui, maar gelukkig konden we schuilen bij iemand in zijn eigen huisje (in de woonkamer volgestouwd met meubels) die ook net op weg was gegaan. De mensen hier in de omgeving zijn zo ontzettend vriendelijk, zonder dat ze iets van je willen. Dat is na het commerciŽle safariwezen een hele verademing.

vorige reisverslag | volgende reisverslag

naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !