gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Kenia - Tsavo Nationaal Park Oost

| Introductie Kenia | Nairobi | Naivasha meer | Magadi meer | Nakuru |
| Baringo & Bogoria meer | Meru NP | Turkana | Treinreis Nairobi - Mombasa |
| Tsavo Nationaal Park Oost | Amboseli Nationaal Park | Karen Blixen | Mombasa |
| Aberdare NP | Samburu Wild Reservaat & Ruma Nationaal Park |
| Masai Mara Wild Reservaat | Kericho | Kora Nationaal Reservaat | Safaritips |

door Joke Warmenhoven

Tsavo Nationaal Park Oost

Zebra © Travelmarker ReizenDe historie van het grootste park van Kenia begon met het ontstaan van de Uganda spoorlijn rond de eeuwwisseling, toen kolonel Patterson met de bouw van zijn Tsavo-brug dit gebied vanwege zijn rijkdom aan dieren, tot Nationaal Park verklaarde.
De olifanten hebben hier duidelijk de meerderheid. Met hun, door stof van de bauxietbodem, roodgekleurde huid, steken ze duidelijk af bij de donkergroene bossavanne. Door de vele olifanten, die ontzettend veel voedsel tot zich nemen, worden in het park vooral in de droge jaargetijden, veel bomen ontworteld. Daarom geeft het landschap soms een treurige aanblik. Er heerste in Kenia een droogte van jewelste, toendertijd zijn heel veel dieren en vooral olifanten omgekomen. Overal lagen skeletten van dieren.
Croco’s liggen aan de oever van de Galana-rivier in de zon. Genoemde rivier krijgt een enorme kracht in de regentijd dan stijgt het waterpeil van de rivier aanzienlijk het neemt zelfs grote bomen met zich mee.
De bavianen leven bij een Lodge in het Tsavo park en deze lopen zelfs over de tafels heen, als de obers komen aanlopen zwaaiend met hun handen in de lucht vluchten ze weer weg. Zodra de obers weer aan hun werk gaan, zijn de bavianen weer terug om het eten van de tafels af te pikken. Als de diningroom vol is, zitten ze te wachten om hun slag te slaan. Eten wat er is overgebleven. Ze zijn ontzettend brutaal en zeker geen kleine apen die zo over de tafels lopen. Bij de receptie krijg je te horen, dat je de deuren van de kamers dicht moet houden en de apen geen voedsel moet geven. Met onze metgezellen, we waren met zijn vijven in een minibus sliepen we in het Tsavo Park in een Lodge, de naam van de Lodge ben ik vergeten het waren er zoveel. We werden geholpen door een zeer vriendelijke ober, die schoenen aan had waar zijn grote teen uitstak, nu hoor ik jullie al zeggen, so what het zijn sandalen. Niet dus er was een gat ingemaakt omdat de schoenen te klein waren. Hans zei, Oh wat verschrikkelijk ik geef hem mijn schoenen, want ik heb er nog een paar bij me. De ober bleek precies dezelfde schoenmaat te hebben. Ik geef je de schoenen. Zogezegd, zogedaan. ’s Avonds nam hij de schoenen mee naar de diningroom en gaf de schoenen aan een ober. De ober blij maar toch wel een beetje verwonderd kijkend, dat een toerist zijn eigen schoenen weg gaf. We zaten gezellig te praten en toen kwam er een andere ober aan en vroeg wat we wilden drinken. Daarna informeerde hij bij Hans heeft u de schoenen meegenomen, want met lunchtijd vertelde u dat u de schoenen vanavond mee zou nemen. Hans schrok zich een hoedje, wat nu. Per slot van rekening had hij de zielige jongen met het gat in de schoen, schoenen beloofd. Hans zei, je hebt toch de schoenen gehad? De ober, nee ik heb geen schoenen van u gehad. Hans nou dan heb ik een ander jongen de schoenen gegeven. Hans zei ik kom zo terug ik moet even naar mijn kamer. Hij kwam terug en gaf de schoenen aan de ober en vertelde ons hoe kon ik nou weten welke jongen het was ze lijken allemaal op elkaar. Dit klopte aardig want later liepen de twee obers naast elkaar en we keken allemaal stomverbaasd, het was een tweeling. Hans moest weer nieuwe schoenen hebben en vertelde de chauffeur zodra we een schoenenwinkel tegenkomen moest hij stoppen. De tweeling hebben allebei nieuwe schoenen en waren dolgelukkig.
’s Morgens stonden de heren ons al op te wachten voor het ontbijt en brachten ons naar de tafel. De lunch en het diner gebruikte we hier ook en toen we weer in de Lodge terugkwamen van een gamedrive en een drankje namen in de bar, zagen we een tafel met een label en het woord “gereserveerd”. We zeiden tegen elkaar we krijgen hoog bezoek want het was de enige tafel met een gereserveerd kaartje erop. Dit bleek later onze tafel te zijn we hadden de mooiste tafel met een prachtig uitzicht over de savanne en de tafel was gezellig aangekleed met bloemen. We werden als VIP’s behandeld. De volgende morgen zwaaide de tweeling ons uit. Natuurlijk kregen ze nog een goede fooi.

vorige reisverslag | volgende reisverslag

naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !