gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Malawi - Vwaza Marsh wildlife reserve

| Chitimba | Vwaza Marsh wildlife reserve | Nkhata Bay | Likoma eiland | Lilongwe |
| Senga Bay | Trekking Mulanje gebergte | Blantyre |

door Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

Vwaza Marsh wildlife reserve (juli 2001)

Na de noodzakelijke transacties in Mzuzu, zoals geld halen bij de bank (pas na anderhalf uur wachten aangezien de wisselkoersen van die dag nog niet bekend waren (zucht.) en naar de supermarkt om inkopen te doen, zijn we per minibusje en pick-up truck naar het Vwaza Marsh park gegaan.
Het is een wildlife park dat makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer en dus ideaal voor ons. Je kunt er kamperen in het park (tussen de wilde dieren !!!) en onder begeleiding van een parkranger wandelingen maken in het reservaat.

Jan Kees © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaHet laatste stuk weg was verschrikkelijk slecht, enorme gaten in de weg en veel stof, zodat we na een uur blij waren uit de pick-up te kunnen stappen. De eerste olifant was al van zeer dichtbij te zien bij de ingang van het park, op 5 meter afstand. Wel een beetje eng, want de camping is ongeveer een kilometer lopen het park in, en ondanks de olifant wuifde de ranger bij de ingang ons gewoon door, zonder begeleiding of iets! "Hoe zit dat met die olifant ?" vroeg ik angstig, waarop men antwoordde dat als er een olifant achter ons aan kwam, we maar terug moesten komen naar de ingang. Jaja, alsof we daar nog tijd voor zouden hebben ..

Maar goed, onze angst bleek overdreven want we hebben zonder kleerscheuren de camping gehaald, waar overigens niet eens een hek omheen stond zodat je echt midden in het park staat. Tentje opgezet, lekker gekookt (Jan Kees dan, Alie is voor de gezelligheid en de afwas) en daarna bij een waxinelichtje en in het licht van de halfvolle maan genoten van de Afrikaanse nacht onder een prachtige sterrenhemel. En gelukkig die nacht geen wilde beesten vlakbij gezien of gehoord.

De volgende dag stond om exact 6 uur een parkranger bij onze tent voor onze eerste wandeling. Het was een klein mannetje met een enorme shotgun op zijn rug, ongeveer half zo groot als hijzelf. We hadden nog net niet onze koffie en broodjes op, Zo'n punctualiteit hadden we nog niet eerder ervaren in Afrika.

olifant © Travelmarker ReizenDe wandeling duurde 2 uur en ging door het park en langs het meer, waar een grote groep nijlpaarden lekker in het water lag. Terug op de camping zagen we na een tijdje zitten aan de picknicktafel een grote kudde olifanten passeren op nog geen 50 meter afstand, op weg om te drinken bij het meer. Even leek het of ze ons opmerkten en onze kant opkwamen, dus plukten we gauw al onze spullen bij elkaar en gingen richting tent (alsof dat zal helpen als je door een olifant wordt belaagd .), maar het bleek vals alarm.

Later kwam tot onze verbazing Jon aangelopen, de Britse jongen met wie we in het zuiden van Tanzania en in het noorden van Malawi hebben gereisd. Samen met hem en nog een andere toerist uit Spanje hebben we 's middags weer een wandeling gemaakt met de parkranger. We zagen weer olifanten, ditmaal van heel dichtbij want er zat een familie achter het kantoorgebouwtje verderop, lekker te eten van struiken en bomen. En Jan Kees en ik trapten bijna op een giftige slang, die verscholen zat in laag struikgewas. En wij waren zo slim geweest om onze sandalen aan te doen ... Daarna gingen we richting de rivier, waar onze gids ons maande om stil te zijn vanwege een krokodil die daar ergens lag. Al sluipend liep hij verder, en wij er precies zo achteraan.
En inderdaad, om de bocht lag een vette krokodil, die ik eerst voor een steen aanzag tot hij in beweging kwam. Terug richting camping waren de olifanten van achter het kantoorgebouw op weg naar de rivier, dwars door het pad waarop wij liepen. Na een tijdje wachten vanwege 2 vechtende olifanten die het pad blokkeerden (geweldig gezicht) bereikten we met een omweg het kantoor.

vorige reisverslag | volgende reisverslag

naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !