gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Malawi - Trekking Mulanje gebergte

| Chitimba | Vwaza Marsh wildlife reserve | Nkhata Bay | Likoma eiland | Lilongwe |
| Senga Bay | Trekking Mulanje gebergte | Blantyre |

door Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

Mulanje gebergte © Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

Trekking Mulanje gebergte (9 augustus 2001)

Na al die luiigheid wordt het tijd om weer eens actief te worden: we gaan wandelen in het Mulanje gebergte in het zuiden van Malawi. Maar daarvoor moeten we eerst voorraden inslaan in Blantyre, de tweede grote stad van Malawi, aangezien je in Mulanje geen winkels hebt en je zelf eten moet meebrengen in de hutten.

Met alle boodschappen en een deel van onze bagage (de rest ligt in Blantyre in de opslag) gaan we op weg naar Mulanje. Eerst met een minibusje, en dan nog het laatste stuk met een pick-up over een stoffige weg. Voor het eerst tijdens onze reis zijn we voortijdig uit het openbaar vervoer gestapt: de pick-up zat zo overvol dat er reeel gevaar dreigde om er uit te vallen. Dat vonden we beide niet de moeite waard, dus zijn we halverwege maar gaan lopen.

Mulanje gebergte © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaIn Likabula, het plaatsje waar de Forest Station is gevestigd waar je de hutten moet reserveren en een drager annex gids kunt regelen, hebben we besloten direct diezelfde dag maar te gaan lopen naar de eerste hut. Dat zou 3 uur duren, maar wel zeer steil omhoog. Het Forest station heeft een systeem van roulatie voor de dragers, zodat iedereen gelijke kansen heeft om aan de beurt te komen. Dus kregen wij een drager toegewezen, en die had een uurtje tijd nodig om zijn spullen te pakken en eten voor zichzelf te kopen. In de tussentijd aten wij onze lunch.

Mulanje gebergte © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaDag 1 : Likabula - Chambe hut

Om 3 uur gingen we dan eindelijk op pad. Wel een beetje krap aan voor het donker, wat in Malawi al om half 6 inzet. De klim was inderdaad behoorlijk steil omhoog en zeer pittig. Vanaf 800 meter stijg je in 2 uur 1000 meter, dus degenen die wel eens bergwandelen kunnen zich hier wel wat bij voorstellen. De uitzichten waren wel geweldig.
Het laatste uur was meer vlak terrein, en moesten we snel doorlopen vanwege de invallende duisternis. In het donker bereikten we de eerste hut, die al vrij vol bleek te zitten met onder meer een groep Nederlanders. Het was inmiddels heel koud geworden en jammer genoeg bleken alle matrasjes al bezet te zijn. Wij hadden alleen een slaapzak bij ons, want we dachten dat je in hutten toch wel iets van bedden of matrassen zou krijgen. Niet dus.

Mulanje gebergte © Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma Mijn schoenen waren nogal vochtig, dus die had ik vlakbij het haardvuur gezet om te drogen. Helaas had iemand nog een extra blok hout op het vuur gegooid, zodat ik even later ineens de rook uit mijn schoen zag komen. De zijkant was al aan het smelten en het leer is zwaar beschadigd. Ik kan er nog wel mee lopen, maar echt lekker loopt het niet meer. De nacht was enorm koud, het vroor buiten en volgens mij binnen ook. De tocht kwam door de kieren tussen de houten planken op de vloer door. We hadden nog een poging gedaan om met jassen en sarongs een bed te maken, maar het was geen succes.

Mulanje gebergte © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaDag 2 : Chambe hut - Thuchila hut

Vanochtend om 6 uur opgestaan, het was nog steeds enorm koud. Koffie gezet en brood gegeten en langzamerhand steeg de temperatuur naarmate de zon hoger kwam. Om 8 uur hadden we zelfs de moed verzameld om in korte broek te lopen en gingen we op pad.
Prachtig weer en fantastische uitzichten over de bergen. Vooral veel klimmen en dalen, gelukkig niet meer zo steil als de eerste dag. Samen met de groep Nederlanders in de tweede hut aangekomen. We kregen nog een stukje plastic van de Nederlanders die wel allemaal een matje meehadden en medelijden met ons hadden. Deze nacht was gelukkig minder koud, al hadden we wel alle kleren aan die we bij ons hadden (ter illustratie: Alie had 3 broeken aan en 4 stuks bovenkleding).

Mulanje gebergte © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaDag 3 : Thuchila hut - Sombani hut

Toen we vanmorgen buiten kwamen bleek het helaas bewolkt en het trok niet echt op. Jammer, want dan is het uitzicht niet te zien. Na tweeeneenhalf uur lopen kwamen we bij een hut aan waar we wel een goed uitzicht hadden op de omringende bergtoppen doordat de zon net doorbrak. We waren tot onze verbazing vrij snel bij onze hut aangekomen, waar tot onze blijdschap een stapelbed stond (alleen geen matras..). We vonden een stuk zeil/tent dat we schoonmaakten en als matras voor het onderste bed konden gebruiken. En voor het bovenste bed hebben we bij het naar bed gaan de kussens van de luie stoelen die er stonden ingepikt. Na een wasbeurt in een ijskoud bergstroompje hebben we lekker koffie gedronken en eten gemaakt. Die nacht hebben we heerlijk geslapen.

Mulanje gebergte © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaDag 4 : Sombani hut - Blantyre

Deze laatste dag is voornamelijk afdalen, bijna net zo steil naar beneden als de eerste dag naar boven. Daarna nog twee uur lopen door kleine dorpjes op een stoffige weg met het gebergte prachtig gelegen op de achtergrond. Bij een wat grotere weg aangekomen namen we een pick-up (dit keer niet zo vol) naar Chitikali en vandaar met de minibus terug naar Blantyre.

Onder het stof kwamen we aan bij ons hotel, waar we de andere rugzak uit de opslag haalden en Jan Kees de tent ging opzetten terwijl Alie als eerste mocht douchen met heerlijk warm water. Dat was wel weer lekker na al die koude bergstroompjes en stoffige wegen.

vorige reisverslag | volgende reisverslag

naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !
naar beginpagina landeninfo
 Europa
 Afrika

Midden-Oosten

Azië

Oceanië

Midden-Amerika

Zuid-Amerika

boek een individuele rondreis bij TMreizen