gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Tanzania - Mbeya

| Tanga & Lushoto | Moshi & de Kilimanjaro | Tarangire park |
| Ngorongoro krater & Dar es Salam | Zanzibar | Mbeya |

door Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

Mbeya (juli 2001)

Direct na de nachtboot in een busje richting station van Dar es Salaam gegaan. Daar vertrok de trein naar Mbeya in het zuiden van Tanzania. Voor het eerst tijdens onze reis met de trein gegaan, door een prachtig landschap deels door een nationaal park. Zo hadden we ineens een gratis gamedrive, want we zagen onderweg olifanten, giraffes, nijlpaarden, wilde zwijnen en buffels.
De reis, die 24 uur zou duren, duurde uiteindelijk 36 uur omdat er ergens een trein ontspoord was en zo de doorgang blokkeerde.

In Mbeya aangekomen zijn we per taxi naar een hotel gegaan, want het was inmiddels middernacht.

Ngozi krater © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaNgozi krater

Eigenlijk wilden we doorreizen naar Malawi, maar omdat we zo laat waren aangekomen gisternacht hebben we lekker uitgeslapen en hebben we met zijn vijfen een tocht gemaakt naar een kratermeer in de buurt van Mbeya (Ngozi Krater). Op de heenweg een pickup gecharterd, waar we lekker konden uitwaaien in de open achterbak. Het was een behoorlijke klim om bij het kratermeer te komen, maar het uitzicht was het zeker waard!

waterval

De volgende dag, Jan Kees' verjaardag, hebben we een tocht gemaakt naar een waterval en een natuurlijke brug. De waterval lag in een militair opleidingscentrum voor gevangenisbewaarders, waar we eerst enorm lang moesten wachten om geregistreerd te worden met paspoortnummers en al. Daarna kregen we een militair mee en zo konden we onder begeleiding de waterval bezichtigen ...
Wel een hele bijzondere, beter bekend als de "cooking pot", omdat het een soort draaikolk is.
Onderweg naar de natuurlijke brug kochten we 2 vissen van een man die we op de weg tegenkwamen, want we hadden onze brander meegenomen en pannetjes en al om koffie te kunnen zitten voor bij de verjaardagspicknick bij de brug. Helaas functioneerde de brander niet, zodat we de vis al aan de aanwezige kinderen wilden geven. Totdat de eveneens aanwezige (in Afrika ben je nooit ergens alleen als blanke, je hebt altijd bekijks) volwassenen ons geklungel zagen en een houtvuurtje gingen maken voor de vis. De vis smaakte nergens naar, maar voor ons als padvinders de kroon op de picknick. Uiteindelijk hebben we allemaal vis gegeten, want de visverkoper was er ook ineens weer. De zwartgeblakerde pannen werden netjes schoon geschuurd met zand door een van de jongetjes en wij deelden komkommers en brood uit. Na dit feestmaal klommen we weer allemaal in de pick-up die bovenaan bij de brug klaarstond om terug te gaan naar Mbeya.

vorige reisverslag | volgende reisverslag (Malawi)

Bestel 'n vliegticket, hotelkamer en nog veel meer via Travelmarker

naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !