gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Zimbabwe

| Harare | Vumba Hills | Chimanimani | Bulawayo & Matobo Hills | Victoria Falls |

door Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

Harare

Wat een chaos op het busstation van Blantyre, waar we de bus naar Harare namen. We hadden vantevoren een kaartje gekocht, toen de dame achter het loket al zei: "you can sit anywhere", ondanks het feit dat er plaatsnummers op het ticket stonden. Kwestie van vroeg opstaan en er op tijd bij zijn, dus. Dat bleek helaas niet te lukken; voordat alles en ook nog de tent was ingepakt, was het half 7 's morgens. De bus, die om 7 uur zou vertrekken, zat al behoorlijk vol en overal had men plaatsen gebarricadeerd met tassen en koelboxen (!), terwijl de mensen zelf blijkbaar ergens buiten de bus waren. Tegen zevenen begon iedereen binnen te stromen en toen begon de ellende: een paar mensen wilden toch echt op hun eigen plaats zitten volgens hun ticket en probeerde dat met behulp van de controleur af te dwingen. En iemand die zijn tas keurig netjes op zijn rechtmatige plaats (alweer volgens het ticket) had gezet, kwam tot de ontdekking dat zijn tas was verdwenen en de plek bezet. Kortom, grote chaos, veel geschreeuw heen en weer en een vertraging van bijna een uur. Lekker begin van de dag !

In het donker kwamen we aan in Harare, waar we een taxi namen naar een guesthouse. Lekker een kamer met een supergroot bed geboekt, want het was te donker om de tent op te zetten. Superlekker geslapen in dat wegzakbed.

De volgende dag moesten we eerst geld halen, jammer dat Afrika nog geen soort euro heeft uitgevonden want we moeten steeds weer wennen aan nieuwe valuta. Geld halen in Zimbabwe blijkt geen makkelijke zaak. Er is een enorme inflatie vanwege de onstabiele politieke situatie, maar alle banken waar we onze travellers cheques wilden wisselen hanteren een officiele koers van 55 Zimbabwe dollar voor 1 US dollar. En dat terwijl op de zwarte markt je US dollar 250 of 300 Zim dollar waard is. Maar met travellers cheques kun je straat niet op en bovendien is het waarschijnlijk illegaal. Uiteindelijk zijn we naar het kantoor van American Express gegaan in de hoop dat ze dollars voor onze cheques wilden geven, die we dan vervolgens weer kunnen omwisselen tegen een gunstige koers. Dat ging niet, je krijgt geen US dollars in Zimbabwe.
Wel bleek dat ze daar een gunstige koers rekenden voor travellers cheques, dus hebben we maar meteen flink gewisseld. Pas toen de baliemedewerker de telmachine aanzette, realiseerden we ons dat de grootste eenheid in biljetvorm 100 Zimdollar is, en we in totaal een bedrag van 54.000 Zimdollar zouden krijgen. We wisten van gekkigheid niet waar we de enorme stapels moesten laten, onze geldbuidels puilden uit en we stopten de rest in broekzak en fotocameratas.

Omdat nu ineens alles weer spotgoedkoop was (de waarde van geld is hier echt relatief) zijn we ons daarna te buiten gegaan aan een souvenir shop-till-you-drop festijn. Heel decadent zijn we daarna per taxi teruggegaan naar het hotel (want de boodschappen en souvenirs waren zo zwaar).

's Avonds raakten we in een bar aan de praat met een stel uit Zimbabwe die een visbedrijf in Mozambique hadden opgezet en gezien de politieke situatie hun voorzorgsmaatregelen genomen hadden, mocht het echt mis gaan in Zimbabwe. Ze kenden ook veel mensen (blanken) die nu al vertrokken naar onder meer Australie, die de neergang niet wilden afwachten. Het is echt het gesprek van de dag, de hetze tegen de blanke boeren en de onwil van regering om iets te doen. Daar hebben we nog lang over nagepraat met zijn tweeen: Afrika is een geweldig land met vele mogelijkheden en een enorme vrijheid, maar het kan ook zo ineens gedaan zijn als de politieke situatie verandert.

vorige reisverslag (Malawi) | volgende reisverslag

naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !