gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Zuid-Afrika - Pretoria en Kimberley

| Pretoria & Kimberley | Kaapstad & omgeving | Stellenbosch & Hermanus |
| De Hoop natuurreservaat, Wilderness & Plettenberg Bay |
| Tsitsikamma natuurreservaat & Addo olifant park |

door Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

Pretoria © Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

Pretoria (september 2001)

Vanaf de grens met Botswana hadden we een minibus genomen naar Johannesburg, waar we overgestapt zijn op een minibusje naar Pretoria. Johannesburg is volgens de verhalen een enorm criminele stad en ook niet echt mooi om te zien, dus daar hadden we niet zoveel zin in. We vliegen wel terug vanuit Jo'burg, dus wellicht komen we er dan nog.

In Pretoria zijn we midden in de stad beland en hebben we ons laten ophalen door een backpackers hotel waarvan we een folder hadden die een pickup service beloofden. Bleek achteraf dat we in een hele slechte buurt waren uitgezet door de minibus, waar de meeste berovingen plaatsvinden. Kun je ook maar beter niet weten.

parlementsgebouw © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaDe volgende dag hebben we Pretoria verkend, het parlementsgebouw bekeken en het huis van Paul Kruger, inmiddels een museum. Kruger was de eerste president van de Oranje Vrijstaat. Heel gereformeerde strenge inrichting, met een orgel in de ontvangstkamer.
Tegenover het huis staat de gereformeerde kerk, ook van rond de eeuwwisseling. Binnen waan je je net in Nederland, precies zoals de kerk er bij ons uit ziet maar dan met ventilatoren.

's Avonds in het hotel werden we verrast met een traditionele Afrikaanse maaltijd uit de tijd van de Voortrekkers, een eenpansgerecht dat je op een houtvuurtje moet klaarmaken. Lekker simpel en erg smakelijk. De dag erna hebben we 's morgens gemaild en 's middags kregen we van de eigenaresse van ons guesthouse een rondleiding door het Voortrekkersmonument, een zeer pompeus en plomp gebouw, opgericht ter nagedachtenis aan de Grote Trek van de Boeren eind 19e eeuw. Wel aardig om te zien waren de gebruiksvoorwerpen in het museum, die van oorsprong uit Nederland komen en dus voor ons soms nog herkenbaar.

Kimberley Crater © Alie Dieleman & Jan Kees Meindersmanaar Kaapstad via Kimberley

Zondagavond hebben we de door ons gehuurde auto opgehaald, een witte Opel Corsa, waar helaas geen radio inzat. Daarmee gaan we de komende twee weken rondtoeren in Zuid-Afrika.

De eerste bestemming is Kaapstad, 1500 kilometer van Pretoria vandaan. We gaan via Kimberley, bekend om de diamantmijn die tot 1916 gedolven is. Kimberley is beter bekend als The Big Hole, want de diamantgravers hebben een enorme krater achtergelaten in hun zoektocht naar diamanten. Overnacht in het zeer winderige en koude Victoria-West. Het is duidelijk nog geen seizoen, want bijna alle B&B 's waren gesloten en in het enige restaurant dat open was zat maar 1 andere gast.

vorige reisverslag (Botswana) | volgende reisverslag

naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !
naar beginpagina landeninfo
 Europa
 Afrika

Midden-Oosten

Azië

Oceanië

Midden-Amerika

Zuid-Amerika

boek een individuele rondreis bij TMreizen