gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Zuid-Afrika - Stellenbosch en Hermanus

| Pretoria & Kimberley | Kaapstad & omgeving | Stellenbosch & Hermanus |
| De Hoop natuurreservaat, Wilderness & Plettenberg Bay |
| Tsitsikamma natuurreservaat & Addo olifant park |

door Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

Stellenbosch (september 2001)

Huis in Stellenbosch © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaZuid-Afrika staat onder meer bekend om zijn goede wijnen. Vandaar dat we onze tent in Stellenbosch hebben opgezet, het hart van de wijnstreek en de op 1 na oudste stad van Zuid-Afrika. Na een wandeltocht door de stad die volstaat met oude historische gebouwen, gingen we op weg naar onze eerste wijnproeverij. Als laatste gingen we de kelders bekijken van een wijngaard in de stad zelf, waar je voor ongeveer 3 gulden een rondleiding kreeg en 6 wijnen mocht proeven. Tegen die tijd waren we zo vrolijk geworden dat we ons in de wijnwinkel te buiten zijn gegaan aan de aanschaf van 8 flessen wijn. Gelukkig hebben we een auto en hoeven we het niet allemaal in onze rugzak mee te sjouwen !

Hollands huis Stellenbosch © Alie Dieleman & Jan Kees MeindersmaHermanus

Via Stellenbosch zijn we naar Hermanus gereden, een dorpje aan de Zuidkust van Afrika dat bekend staat om de vele walvissen die in september naar de kust komen om te paren. En inderdaad, nadat we eerst 's morgens al twee walvissen in de verte hadden gezien, was er tegen de middag 1 walvis vlakbij de kust komen zwemmen zodat we van heel dichtbij foto's konden nemen. Jan Kees viel in zijn haast om een mooie foto te maken bijna in een ravijn en kwam er met bebloede handen weer uit. Je moet er wat voor overhebben ...

Die avond op de camping hebben we na het eten de in Zimbabwe aangeschafte tabletten tegen bilharzia (enge wormenziekte) geslikt. We hebben in Malawi in het meer gezwommen en met dat water gedoucht, zodat we misschien besmet zijn. Voor alle zekerheid hebben we die tabletten gekocht, op aanraden van medereizigers. Na een half uurtje werden we allebei erg misselijk en duizelig, zodat we de bioscoopplannen voor die avond maar vergaten en om half acht al in onze slaapzakken kropen. Gelukkig was het de volgende dag over, maar dat moeten we maar niet meer doen in het vervolg.

vorige reisverslag | volgende reisverslag

naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !