gedetailleerde informatie over diverse landen waar is de camping, wat kost deze kamer, hoe ruil ik een woning en nog veel meer..... alles over vluchten, vliegvelden, auto's, campers, motoren, treinen, metro's, bus- en bootreizen zoek een groepsreis, een cruise of een vlucht met hotel uitgebreide info en tips voor een actieve  vakantie ! tips over bagage, geld, reisdocumenten, gezondheid en nog veel meer ! zoek een nieuwsgroep, reisgenoot, reisverslag, fotoreportage, reisgids of landkaart !
Travelmarker Homepage

Zuid-Afrika - De Hoop natuurreservaat & Wilderness

| Pretoria & Kimberley | Kaapstad & omgeving | Stellenbosch & Hermanus |
| De Hoop natuurreservaat, Wilderness & Plettenberg Bay |
| Tsitsikamma natuurreservaat & Addo olifant park |

door Alie Dieleman & Jan Kees Meindersma

De Hoop natuurreservaat (september 2001)

In dit reservaat kun je prachtige wandelingen maken waarbij je verschillende dieren kunt tegenkomen, en ook hier zijn aan de kust de walvissen te bewonderen. Het reservaat ligt aan de kust en de duinen zijn fantastisch, soms wel 80 meter hoog en heel mooi geelwit van kleur. We zagen 5 walvissen langs de kust, helaas nogal ver weg.

's Avonds wilden we eigenlijk braaien, maar het vlak voor sluitingstijd bij het kantoortje gekochte hout bleek nat, zodat we een jammerlijk klein vuurtje hadden dat steeds uitging, Gelukkig hebben we de benzinebrander bij ons, zodat we tenminste eten kunnen koken. De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt door het reservaat, waarbij we klipdassen, struisvogels, bontebok en enorm veel vogels zagen. Na de lunch wilden we weer walvissen gaan bekijken, maar onderweg begon het helaas nu toch echt hard te regenen. Dit ging de hele avond en nacht door, zodat we de volgende morgen in de auto ontbeten en de natte tent in de regen moesten inpakken. We gaan op weg naar de Oost-Kaap en volgen dan de Garden Route.

Wilderness

Na een lange regenachtige dag in de auto hebben we een mooie kamer gevonden in een backpackershotel in Wilderness, aan de kust van Zuideljjk Afrika.
De dag erop was het redelijk weer en besloten we een kano te huren. Er was een waterval waar je naar toe kon per kano, waarbij je het laatste stukje moet lopen. Populair tijdverdrijf, het was heel druk op het water. De waterval viel wat tegen, maar de meegebrachte lunch was erg lekker. Op de terugweg wilden we eigenlijk een omweg maken, maar het werd snel kouder en het is ook best vermoeiend, dat peddelen in de kano. Dus terug naar het beginpunt en de warme auto. Op weg naar Plettenberg Bay waar we overnachtten op een camping vlakbij het strand.

Plettenberg Bay

Stranddag in Plettenberg Bay, het is ongelooflijk hoe snel de lucht hier kan opklaren. Als de zon eenmaal doorbreekt is het enorm warm. Er waren meer mensen op dat idee gekomen, het strand begon al vol te raken. Heerlijk 3 uurtjes in de zon gelegen en geluncht met broodjes kaas met zand. Daarna werd het bewolkt en zijn we naar een natuurpark gereden in de buurt. Eigenlijk meer een rotspunt in de zee, heel ruig en winderig. Je kunt daar wandelingen maken en mogelijk walvissen of dolfijnen zien. Tegen de tijd dat we daar waren was de bewolking weer weg en besloten we te splitsen. Jan Kees ging wandelen en Alie ging naar het aanwezige strandje.

vorige reisverslag | volgende reisverslag

naar menu tipsvakantiehuisje
naar menu tipscamping
naar menu tipsreisgidsen
naar menu tipsgolfreis naar menu tipscruise
naar menu tipshuurauto naar menu tipstreinreis
Doe het zelf met TMreizen !